Treambură Pamporea - Cel mai tare dans barbatesc

Din pacate la noi in Romania se cunosc foarte putin din obiceiurile aromanilor, desi acestia traiesc alaturi de noi. Personal, de putina vreme am descoperit ce cantece si dansuri minunate au aromanii. Urmariti videoclipul de mai jos sa vedeti ce bine pot dansa niste barbati.


Dansul pe care il vedeti in videoclip se numeste “Ceamcu” si este unul dintre cele mai vechi dansuri întâlnite la petrecerile aromanilor. Prima persoană aflată în cerc (numită “Caplu”) execută pașii mai mult pe un picior, in locul acestuia venind pe rand si ceilalti dansarori. Astfel coordonarea dansului este preluata de toti dansatorii.
Din pacate nu oricine poate fi “Caplu”, deoarece acesta trebuie sa stapâneasca bine arta dansului și sa execuțe elemente de coregrafie deosebite, pentru a oferi un spectacol celor care privesc.

Un alt dans pe care il puteti vedea in videoclip si care se danseaza doar la nuntile aromanilor este cel pe care il joaca barbatii pe melodia “Treambură Pamporea” (Se clatină vaporul). Cantecul este povestea pasagerilor de pe un vas aflat in mijlocul unei furtuni puternice, pasagerii care se tem să nu-și găsească sfârșitul în largul mării.
Pașii dansului sunt alerți la refren, acestia fiind executati conform tradiției numai de către bărbați.


Iata si versurile melodiei:
Vaporul se cutremura
Furtuna se dezlănțuia
De dorul tău iubita mea
Imi e bolnavă mintea mea

Valurile vor trece
De văi vor fi conduse
Doamne, Dumnezeul meu
Multi flacai se vor duce

Flăcăul așteaptă strigătul
Murea, murea de frică
Țipetele oamenilor se aud
Vaporul se despică

Astăzi ca o zi de toamnă
Mângâie a noastră viață
Candela neprețuită
Va arde la icoană

Vaporul se cutremura
Furtuna se dezlănțuia
De dorul tău iubita mea
Imi e bolnavă mintea mea
Mai nouă Mai veche

نموذج الاتصال